graffitigalleriet.dk v/
Jeppe Westrup
Vesterbrogade 171, 1800 Frederiksberg C
Tlf. (+45) 2618 1227
info@graffitigalleriet.dk
Nyhedsavisen - den 3. november 2007
Din Egen Personlige Ordbog - hvad betyder graffiti grafitti graffitti
Beef: Udtrykket bruges om en relation mellem to malere eller to crews,
der kan have beef med hinanden, hvilket vil sige, at de fører en
slags krig mod hinandens graffiti - dvs, at de capper og streger hinandens
ting. Bite: Udtrykket bruges om en relation mellem to malere eller to crews,
der kan have beef med hinanden, hvilket vil sige, at de fører en
slags krig mod hinandens graffiti - dvs, at de capper og streger hinandens
ting. Kopi af en anden skrivers stil/skrift/navn/piece whatever Bomb: At
udfylde en mur fra top til tå med graffiti Buffe: Hvis DSB fx, fjerner
graffitien med kemiske midler. Lortet skal jo væk! Eller Cap: Dyse
låget til spraydåse, den der bestemmer tykkelse og tryk på
spray´en der kommer ud. Cappe: At skrive oven i en andens graffitimaleri,
for bevidst at ødelægge det. Udtrykket stammer fra den amerikanske
dokumentarfilm Style Wars, hvor en graffitimaler ved navn Cap, sætte
en ære i, at ødelægge andre graffitimaleres malerier.
Def: Totalt, fantastisk, flot, WAUW-agtig graffiti stykke E2E: (fork. for
End to end). En togvogn, der er dækket af graffiti fra den ene ende
til den anden. End to end: Om måden at male en togvogn på,
når den er dækket af graffiti fra den ene ende til den anden.
F.eks.: Togvognen blev malet end to end. Fade: At lade farverne glide
over i hinanden, på en stilfuld måde selvfølgelig, ikke
børne-tværring Graff, Graffiti: Ordet har flere betydninger,
men i graffitimiljøet, er det navet på kunstformen, der blev
startet i de sorte ghettoer i New York i årene omkring 1970. [Ordet
er optaget i Retskrivningsordbogen]. Hall of fame: Stort område,
med meget, ofte lovlig, graffiti, hvor man får mulighed for at se
en mængde forskellige graffitiartisters kunnen. En slags gadegalleri.
Innovation: Din helt egen stilart, du selv opfinder eller får inspiration
et andet sted fra - Don´t Copy! Jam: Hvis du improviserer,
eller det kan være din gruppe, gang, bande der er dit Jam Kande:
Spraydåse. Kaste op: Om det at male throw-ups, f.eks. han var lige
nede i yarden og kaste op. King: At total dominere et område
med sin graff, så er man King - meget flot titel at have. Lay-up:
Rangerområde, hvor toge holder i et kortere stykke tid inden de sættes
til at køre en ny tur. Montana: Spansk spraymaling, der er
designet specielt til graffiti, En ud af de 2 mest populære spraymærker.
Noddy: En virkelig virkelig virkelig virkelig virkelig virkelig virkelig
ringe maler Nørrestenbroen: Århus' Hall of Fame gennem mange
år. Opkast: Store boble-agtige bogstaver, der kan laves meget
hurtigt og fylder meget. Variationer er udfyldte throw-ups og one-liners.
Piece: Afledt af ordet masterpiece, mesterværk. Navnet på store
farverige graffitimalerier lavet af en person i modsætning til en
production, der er lavet af flere personer. Piece book: En skrivers
personlige bog, med foto´s, taggs, signaturer han har lavet, eller
fået andre til gennem tiden. Denne bog skal IKKE opbevares på
ens egen adr, da den kan være meget fældende i en evt. retssag.
En uheldig skriver, blev dømt for 400 piece´s udelukkende pga
af sin piece-book. Graff-malerens eget forbryderalbum, samlerobjekt,
mindebog. Quick.: Norsk spraymaling, med særlig gode egenskaber
til graffitimaleri; blev mest brugt i 80'erne og 90'erne.
Ruderidse: Om at ridse sit tag eller sit throw-up i en rude med en sten.
Fænomenet sås første gang i Danmark i S-togene, men
har bredt sig til glas-busskure, butiksruder m.m. Skriver: Generelt
om en person der maler graffiti. Alle Dk´s skrivere fx. Strege: At
slå en streg med tush eller spray over en anden graffitimalers tag
for bevidst at vise sin foragt for ham. Tag, tags.: mærke;
signatur, der skrives af graffitimalere. [Er optaget i Retskrivningsordbogen].
Top-to-Bottom: Graffiti fra top til tå simpelthen, leave no spots;)
Throwe op: Om det at male throw-ups, f.eks. han var lige nede i yarden og
throwe op. Throw-up: Store boble-agtige bogstaver, der kan laves meget
hurtigt og fylder meget. Variationer er udfyldte throw-ups og one-liners.
X-Hall: Stort område under banen ved Fuglebakken station på
Frederiksberg, hvor der i mange år blev malet meget graffiti. I dag
er stedet lavet til en skaterbane, hvor det ikke accepteres, at der males
graffiti.
OM STREET ART
af Rasmus Poulsen
Det man normalt kalder for street art eller post-graffiti er en videreudvikling
af den traditionelle graffiti, så den skal vi lige have på
plads først. Traditionel graffiti opstod i Philadelphia og New York
i USA i slutningen af 60'erne. Det begyndte med at nogle unge, fortrinsvis
mænd, i byernes fattige kvarterer skrev deres navne eller øgenavne
på byens mure og især i undergrundsbanen. Det blev en omfattende
trend og for at få ens eget navn til at træde frem imellem
alle de andre, begyndte folk at lave bogstaverne større og mere farverige,
give dem skygger og tredimensionelle effekter osv. og til sidst kunne et
navn fylde hele ydersiden af en togvogn og være pyntet med et helt
landskab eller noget lignende. Det så flot ud og har siden bredt sig
til hele verden og udviklet sig i alle mulige kunstneriske retninger. Det
er altså baggrunden. Og den kunstgenre man kalder for graffiti, defineres
normalt som bogstavbaserede billeder lavet med tusch eller spraymaling.
Men graffitien er fortsat med at udvikle sig kunstnerisk. Og en af de
senere retninger, som har fået megen opmærksomhed, det er street
art.
Med street art mener man som regel al den graffiti der ikke lever op
til den normale definition. Graffiti med kridt i stedet for spray. Graffiti
uden bogstaver. De mest udbredte former for street art er velsagtens plakater,
klistermærker og stencils. Stencil betyder skabelon, og stencil-graffiti
er billeder der er skabt ved hjælp af spraymaling igennem en skabelon.
Det giver en særlig grafisk effekt og nogle skarpere kanter end de
fleste ville kunne lave med en spraydåse alene.
Street art er blevet en meget markant graffiti genre af flere årsager.
Dels fordi den er en meget aktiv genre, der tilsyneladende tiltrækker
mange nye udøvere og gamle graffitimalere. Og dels fordi det er
en mere åben form for graffiti end den traditionelle, som ofte er
svær at afkode, læse og forstå. Street art har i modsætning
til traditionel graffiti ofte et budskab. Det er gerne humoristisk eller
æstetisk lettere fordøjeligt, fordi det tit forestiller en genstand
man kender eller en figur, der har personlighed. Det er svært at sige
noget generelt om nogen form for graffiti, for det er ikke lavet af nogen
fasttømret bevægelse, men bare af en hel masse forskellige mennesker
i hele verden, der ikke har stort andet tilfælles end at de laver graffiti
og/eller street art. Det er ikke nogen bevægelse.
Men tit er det sådan med street art, at det henvender sig til "almindelige"
mennesker. Traditionel graffiti har meget handlet om at skabe sig opmærksomhed
internt i graffiti miljøet, men street art'en vil typisk også
gerne have opmærksomhed fra alle andre børn og voksne der
færdes i gaderne. Denne åbenhed har bl.a. gjort at street art
er blevet tildelt en utrolig mængde mediedækning og street
art kunstnere har lavet pladecovers, reklamer, musikvideoer, designet sko,
skateboards osv. i et større omfang end de traditionelle graffitimalere.
Og det at street art er så kommunikerende, har også motiveret
en del graffitimalere til at blive mere bevidste om, hvad de gør
med den opmærksomhed, de har tilkæmpet sig. Hvor man i de gamle
graffitidage typisk bare ville sige "her var jeg", ser man street art kunstnere
udvikle et behov for at formidle en filosofisk tanke, et dilemma, et spørgsmål
eller et decideret politisk budskab.
Men street art er stadig en del af graffiti. Og mange værker ligger
midt imellem eller lige meget i hver genre. Både street art og graffiti
ses i lovlig form i de såkaldte halls of fame og illegalt i deres
oprindelige element, altså på gaden.
ÅBN DINE ØJNE KØBENHAVN
Hvis du vil læse lidt mere om dansk street art, er her en artikel
som journalist Rasmus Poulsen har skrevet i foråret 2002 for et magasin,
der desværre aldrig udkom. God fornøjelse.
Det går amok med den street art for tiden i København.
Det er efterhånden blevet en halvfast rutine for mig søndag
eftermiddag at cykle en tur i byen og fotografere tømmermændene
væk. I dag kostede det 2 og en halv film. Der var kommet nogle
mærkelige myrelignende skabninger op med pink og sølv spray
i Istedgade. Der var nogle ikonografiske kufferter eller ludertasker med
sort tusch på Nørrebro, hvor der traditionen tro også
var nye tags af vekslende kvalitet, en Husk Mit Navn jeg ikke havde opdaget,
og en varebil som NFE havde været så gavmild at shine op med
et throw-up med vinger og flammer. Der var dette nye tags inde i Pisserenden,
ligesom tilfældet var på Enghavevej, som var målet med
min tur. På vej hjem fra byen i nat stjal nogle nye handstyles opmærksomheden
og tiggede om at blive fotograferet i dagslys, inden de bliver gået
over eller fjernet. I løbet af de 10 timer der er gået siden
da, var der oven i købet kommet nogle velmenende plakater op i samme
gade.
Betagelsen står den bevågne bybeboer bi. Men hvis man virkelig
skal have det hele med, forslår en cykeltur hver anden uge som en
kost i en kornsilo. For det første er man nødt til at tage
et meget større område med end midtbyen, da en fabrik på
Ama'r sagtens kan byde på en masse stil, som man kun får at se,
hvis man med risiko for skuffelse gider tage et sted hen, hvor man absolut
ingen business har. Og desuden har ting som plakater og manipulation med
reklamer ofte en endnu kortere levetid end almindelig graffiti, bortset selvfølgelig
fra graffiti på passagertog. Selv inde i byen er der mange ting man
ikke fanger på en cykel. I dag slog jeg knæet, da jeg skulle
parkere for at fotografere en Akay plakat som må have gemt sig hidtil.
Jeg måtte sætte mig på en trappe og sunde mig, og kun
derfor så jeg, at der ved siden af trappen sad en lille hvid kakkel
med noget, der med god vilje kunne være bogstaver. Beboerne i kollektivet
København personliggør fællesrummet ned i mindste detalje.
Der er ingen til at sige, hvad der er godt og skidt, og derfor er det meste
selvfølgelig noget lort. Men på den anden side er der jo heller
ikke meget sjov ved hvide vægge, røde mursten, grønne
el-kasser eller grå skraldespande i sig selv.
Selvom det ofte er øjebæ, er der nu trods alt noget at se
på. Og nogle gange er det jo af en kvalitet, som vi faktisk er nogen,
der ville købe, hvis det var til salg, og vi havde penge.
I min verden var Freaks Gallerys "telte" det første danske initiativ,
til det vi i dag kalder street art, i mangel på et udtryk, der kan
siges uden himmelvendte øjne. Jeg ved ikke, hvad de skulle forestille,
men for mig lignede de stolper med presenning spændt ud imellem. Freaks
Gallery boede den gang i Næstved, hvor han bl.a. havde hængt
abstrakte sort/røde plakater op i en parkeringskælder. Det
så fucking fedt ud, husker jeg, og fotografierne gi'r mig ret i dag.
Han havde også stillet store sprøde billboards op ud til vejen
med teksten "Killing Fields" - egentligt bare et crewnavn, men vidste man
ikke bedre, kunne det jo også være en sørgmunter kommentar
til biltrafikken. Han saboterede valgplakater med egne fotokopierede anti-valgkamps
budskaber.
Han stillede forsølvede lokummer op midt på marker og byggepladser
til lokalavisens forundring og sikkert mange borgeres fryd. Det var jo
ikke graffiti, så der er næppe nogen, der er blevet sure på
de lokumer. Så kunne de jo også bare fjerne dem.
Da Freaks Gallery flyttede til København, tror jeg at street art
flyttede med. Der har muligvis været noget inden da, men de fleste
nævner ham som den første i København til at male figur
throw-ups og tagge ord, som ikke var et navn - eksempelvis "Watching You".
"Watching You" tags'ene kom vistnok samtidig med nogle tegninger af overvågningskameraer
og politihjelme i sølv og sort spray. Nørrebro lagde
facader til, og fulgte man kameraerne og hjelmene ud på Ydre Nørrebro,
ville man opdage, at de var en del af udstillingen Word on the Street,
som havde samlingspunkt og dokumentationsrum i den gamle BZ bastion i Baldersgade.
Graffitimalere som Dais, Mart, Biggs, Hast og Kegr havde sammen
med DJ Pladespiller bidraget med bombing, skabeloner, plakater og en installation.
Reklamestandere på togperroner var blevet åbnet og reklamerne
skiftet ud med hjemmelavede triptykoner. Reklame papskiltene over vinduerne
i S-tog blev pillet ned, vendt om, lavet til fede produktioner og hængt
op igen på samme sted. Og med Dais' grafiske stil så det ikke
helt usandsynligt ud, at de faktisk skulle hænge der som officiel
udsmykning eller for at sælge et eller andet. Der var sat små
skilte op i reklameflag og togsæder med sådan en pistol, man
bruger til at sætte priser og mærker fat i tøj med. Fantasi
og ildhu fejlede ingenting.
Udstillingen var en stor succes både kvalitativt og hvad angår
subkulturel modtagelse. Og den blev siden fulgt op med Byen Brænder,
som var noget mere omfattende og i endnu større udstrækning
omfattede andre udtryk end den street art. Byen Brænder fik en masse
opmærksomhed fra medierne og borgerne, og trods det helt åbenlyse
bifald af hærværk og civil ulydighed, var medierne mærkværdigvis
nærmest udelt positive i deres dækning.
Imellem de to udstillinger skete der også et og andet i gadebilledet,
som åbnede almindelige menneskers øjne for fænomenet.
"Få Skæg" var en kampagne på Nørrebro
med en masse små klistermærker og plakater, som med muntre tusch
figurer i børnehøjde formidlede det glade budskab, at "dem
med skæg er bedst". Det gik mere eller mindre direkte over i "Husk
Mit Navn" kampagnen, der videreudviklede det samme udtryk - humor og sort
tusch på papir - men i større målestok og mindre nuttet.
Biggs og Den Tyrkiske Prins førte en massiv skabelon- og stickerkampagne
i hele byen, som med sloganet "We Love" og diverse stencil slipsemænd
gik rent hjem i hiphop miljøet såvel som reklameverdenen. "We
Love" logoet ses nu på plakaten for hiphop pladen Nobody Beats the
Beats og på væggen bag tatovøren i Carlsberg Hvede tv-reklamen.
I forbindelse med Byen Brænder fik københavnerne sat et
navn på fænomenet. De fik lejlighed til at snakke om det, og
fire steder i byen kunne de paradoksalt nok gå indenfor og se forskellige
varianter af street art. Den største af BB udstillingerne holdt til
i udstillingslokalet Under Dybbølsbro og trak publikum fra alle samfundslag
og aldersgrupper. Trendspottende modefotografer blandede sig med åndsfriske
pensionistpar og kultiverede børnefamilier. Og de så
ud til at være enige; We Love!
Imens byen brændte og siden hen, er street art kun blevet mere
markant, selvom det stadigvæk langt hen ad vejen er Tordenskjolds
soldater der står bag. Letters stiliserede tags og brevikoner, Straight
Ups stjerner i parentes, Freaks Gallerys igangværende farvebombardement
med linoleumstryk og unionsflag i Christianiafarver, Nuages skyer med meget
mere er nu noget folk lægger mærke til, hvor de før åbenbart
har formået at ignorere dem i forbindelse med at sortere, hvad der
var relevant, og hvad der var irriterende. Før var det noget med tags,
som man jo ikke ku' li'. Nu er det en ny og spændende kunstform.
Og det kan ses. Performance kunstneren Signa Sørensen har kørt
en massiv skabelon kampagne for værket "Nika Is Dead". Den nye plade
med svenske Hellacopters er blevet lanceret med en sticker- og plakatkampagne
med nogle tordenskyer ikke helt ulig dem, som Kegr lavede for mange år
siden, og som stadig kan ses mellem Dybbølsbro og Hovedbanen. Gule
spray cirkler reklamerer for Globale Rødders Tolkien ad-buster aktioner
under topmødet (www.lott.dk). Og der er folk, som er begyndt at
cykle ud i skumringstimen med en vandforstøver og nøjsomt
pille Husk Mit Navn plakater ned, for at hænge dem op hjemme i stuen
(hvad ikke bifaldes af kunstneren selv, skulle jeg hilse og sige).
Folk, for hvem graffiti har været et ugæstfrit og regelbundet
fænomen, har nu tilsyneladende fået selvtillid til at skrive
og male og klistre op. Nogle har valgt at efterligne det eksisterende, som
fx Prototybe, der har lange øjne til Husk Mit Navn. Andre har lavet
en skabelon og så ikke tænkt så meget mere over det. Og
så er der dem, der bare har valgt at tagge det mest banale, de kunne
komme i tanke om.
Det er gået op for folk, at graffiti er folkekunst uden censur.
I gaderne er der ikke kun nogen der må male - der er ingen,
der må. Mere demokratisk bliver det ikke. Og det er jo
pudsigt. For noget af det friske ved graffiti er netop, at det tiltrækker
folk, som ganske givet aldrig har tænkt på sig selv som kunstnere,
men som udtrykker sig af mange andre årsager, som fx status i en subkultur,
opmærksomhed fra pigerne eller drengene, for spændingens skyld,
som politisk aktion eller bare som en fase af de lovbrud, der nu en gang
hører sig til i en sund og naturlig læringsproces fra barn til
teenager og videre derfra.
Men allerede inden Byen Brænder var der folk uden tilknytning til
graffiti, som var begyndt at præge gadebilledet. De vittige og populære
"Bille-tomat" klistermærker er mig bekendt lavet af en fyr, der ikke
har noget med graffiti at gøre. Og det samme gælder de A4
sider med tekster som "Jeg vil ikke Lyve" og "Ærlig", som har siddet
fast med tape på Nørreport Station og i Høje Gladsaxe.
De bliver sat op af en berejst midaldrende mand, kunne man høre i
radioprogrammet Det Elektriske Barometer på P3. En lytter havde mødt
ham i færd med at klistre op, og hun skrev til programmet om, hvordan
han havde forklaret, at han havde lært ude i den store verden, at
positive budskaber kan modvirke sygdom og dårskab. Og i Høje
Gladsaxes beton bor der mange stakkels mennesker, som han så prøvede
at hjælpe. Radiolytteren var blevet så imponeret, at hun
selv var begyndt at fyre op, hvad der siden bredte sig via radioen til andre
unge rundt i landet.
Københavns street art scene er på sit hidtil største
og lader ikke noget tilbage at misunde andre europæiske storbyer.
Street art scenen i København er da også allerede blevet fejret
i New York's mest velestimerede graffitimagasin Mass Appeal, Tysklands ditto
Backjumps, det progressive internationale livsstils magasin LoDown, modebladet
Street Fashion fra Østrig og på udstillingen Ask For Trouble
i Berlin kun med danske kunstnere (Itso, Freaks Gallary og Husk Mit Navn).
Men som mange skrivere mavesurt har bemærket, så har det
efterhånden ikke en skid med graffiti at gøre. Og rigtigt
nok så er meget af street art både fimset og letkøbt
og i det hele taget den diametrale modsætning til fresh. Men hvis
man ikke selv maler graffiti og måske ikke kører så
meget med toget, så er man glad for det, man får at se på.
Og der er jo også mange graffitimalere, som ikke kan male graffiti.
"Men hvor kommer det hele fra?" kunne man spørge sig selv, hvis
man var blevet bedt om det. Det er jo oplagt at pege på Keith Haring,
Jean-Michelle Basquiat og velsagtens Andy Warhol. Men skal vi ikke lade
være med det og bare sige, at der nok altid har været nogen,
der en gang imellem kommer i tanke om, at det er sjovt at tegne konturerne
op på skiltenes skygger, lave ansigt på parkeringsautomaten
og de udødelige skæg, briller og evt. pik på reklame modellerne.
Det blev til tags, udfyld, skygger, pieces, wholecars osv. i kampen om opmærksomheden.
Nye idéer er et blikfang i sig selv og ad omveje forbi fotokopierede
sofaer og faststøbte kakler, er vi nu tilbage ved tændstikmænd
og vinger på postkassen. Det blomstrer som aldrig før, og
selvom det visner, vil det næppe nogensinde dø. Så gør,
som der står med kridt ved Skt. Hans Torv, "åben dine øjne"
og nyd det, der gror i din jungle i stedet for at være sur på
det.
Et Tag er den mest simple form for graffiti. Et tag kan laves med spraymaling,
tusch, pensel, kridt, eller hvad man ellers kan finde på (materialet
er underordnet). Tuscher og spraymaling er dog langt mest udbredt. Et tag
kan være mange ting, som f.eks. personens "graffiti-navn"(one), eller
personens gruppe (crew), og bliver mest praktiseret ulovligt. Et tag fungerer
altså som signatur for graffitimaleren, både i sin egen form,
som ulovlig graffiti, og som decideret "underskrift" på de større
værker der bliver malet (lovligt eller ulovligt).
Senere begyndte man ligeledes at "tagge" med spraymaling, da tag med
tusch hurtigt blev for kedeligt i sig selv.
Navnet "tag" kommer af graffitimaleren TAKI 183's navn. TAKI var en af
de første kendte graffitimalere. Han gjorde opmærksom på
sig selv, ved at skrive sit navn(one) over alt i New Yorks gader, i slutningen
af 60'erne - starten af 70'erne.
21. Juli 1971 udgav New York Times et interview med TAKI 183. I løbet
af få måneder blev "tagging" meget udbredt.
TAKI er en forkortelse af navnet Panayiotakis, og 183 er hans gade-nummer
(183th street)
Graffiti er en kunstform udført med spraymaling på store
flader som vægge eller mure. Nogle graffitimalere vælger at male
deres "pieces" (malerier) eller deres "tags" (personlige underskrift) i
det offentlige rum, hvor det principielt er ulovligt, hvilket for nogle er
med til at give et adrenalin-kick.
Den ulovlige del af graffitien er elsket og hadet, og de fleste lande
har lovgivning indenfor området, og strafferammerne i Danmark er meget
strenge og med en politik kaldet nul-tolerance-politikken kan graffitimalere
taget i deres ugerning blive fængselssat eller bødetakseret
alt efter størrelsen af deres forbrydelse. Selve udtryksformen graffiti
er ikke nødvendigvis noget, der skal forbindes med værende
ulovlig. Der er flere steder plader og mure, hvor malere kan slå
sig løs uden at måtte bøde for det ved straffeloven.
Interview med graffiti-legenden Terrible T-Kid 170
I disse tider, hvor fokus er så massivt på rap, glemmer man
næsten, at hiphop-kulturen består af fire elementer. Et af disse
elementer er som bekendt graffiti. Som udtryksform har graffiti efterhånden
over tredive år på bagen, og går således forud
for både rap, b-boying og dj-ing.
Graffiti er som udtryksform stadig utrolig populær, til trods for
kriminaliseringen af kunstformen. For paradoksalt nok, så samtidigt
med, at graffiti og street art bevæger sig ind på de statsstøttede
museer, så bekæmpes den samtidigt af de offentlige myndigheder
med et nul tolerance-strategi!
Når graffiti de til tider ret trange kår til trods efterhånden
er blevet anerkendt som kunstform, så skyldes det ikke mindst af
nogle af de malere, som har været med til at udvikle graffiti til
en kunstform, der fortjener anerkendelse og respekt. Blandt disse finder
man Julius Cavero, bedre kendt som Terrible T-Kid 170.
T-Kid 170 voksede op i South Bronx, New York i 1970´erne og begyndte
allerede at male som 13-årig. Hurtigt markerede T-Kid sig som en
mester i stil, og sammen med andre legendariske malere fra denne tid var
han med til at udvikle graffiti fra dens tidlige, primitive udtryk til
en mere sofistikeret kunstform. Med hans innovative brug af farver og farvekombinationer
kombineret med en exceptionel og konstant udviklende stil og fascinerende
figurer var T-Kid 170 med til at flytte grænserne for graffitiens
visuelle udtryk. Dette gjorde ham til et forbillede for en hel generation
af graffitimalere fra hele verden - en status som T-Kid 170 beholder den
dag i dag, hvor han sine 42 år til trods stadig er en aktiv graffitimaler.
T-Kid 170 har netop udgivet bogen The Nasty – Terrible T-Kid 170.
Bogen er et tilbageblik på hans liv og karriere som graffitimaler,
og skildrer T-Kids personlige og kunstneriske opvækst og udvikling.
Du har netop udgivet bogen The Nasty – Terrible T-Kid 170, en slags
retrospektivt blik på dit liv og karriere. Hvordan var det at se
tilbage på dit liv og din kunst?
Terrible T-Kid 170: Det var lidt hårdt at gå tilbage og prøve
at skrive om mit liv. Jeg kiggede på det fra et neutralt perspektiv,
og der var en masse ved mit liv, som jeg måske ikke ønskede
at afsløre. Men for at lade læserne vide, hvad
der fik mig til at lave graffiti, så var det vigtigt at åbne
op for mine oplevelser og dele dem med læserne, så de kunne se,
hvad for en rejse mit liv har været, og hvordan alle disse oplevelser
inspirerede mig til at udtrykke mig i kunstformen graffiti. Det var interessant
at se mig selv i sort/hvid og endelig at forstå, hvad der drev mig
til at blive en mester af stil. For at besvare dit spørgsmål,
så var det en opvågnen for mig.
Har dette retrospektive blik ændret din opfattelse af dig selv
som kunstner (og/eller som menneske)?
Terrible T-Kid 170: Jeg indså, at jeg ikke var så fantastisk,
som jeg troede jeg var. Jeg havde ikke alle svarene og til tider var jeg
for stolt til at stille spørgsmålene. Jeg ledte efter noget,
måske et sted at høre til, en familie udover mine forældre.
Jeg mener, jeg voksede op i et splittet hjem. Jeg har indset, at jeg er
et produkt af mine omgivelser; Gaden opdragede mig med den moral min far
lærte mig og den kærlighed og passion min mor gav mig. Men overlevelse
var mit stærkeste instinkt. Og alt dette er det, som flyder
i mine årer og afslører sig selv gennem min graffitikunst.
Hvad var det mest spændende ved at lave The Nasty - Terrible T-Kid
170?
Terrible T-Kid 170: Altså, det var noget af en oplevelse at finde
ud af, hvem dine venner virkelig er. At få lorteundskyldninger fra
venner jeg vidste, havde billeder af mine fede ting var en rå opvågnen,
om end forventet. At få billeder og detaljer om mit liv, som
jeg havde glemt eller fortrængt var en velsignelse, når jeg
så det var personer fra min fortid, som jeg havde udsat for overgreb,
der meldte sig til at hjælpe mig. Livet er fuldt af ironi.
Det er vel det, som er så spændende ved mit liv og at ved at
skrive denne bog.
For dig, har graffiti da altid handlet om det kunstneriske udtryk eller
havde du også idealistiske motiver som fx oprør mod samfundet
og generobring af det offentlige rum? Terrible
T-Kid 170: Selvfølgelig handlede det om oprør. Jeg var ikke
glad for mine omgivelser og den måde, hvorpå det amerikanske
samfund behandlede min kultur (hispanic) dengang. Så naturligvis bombede
jeg offentlige steder, men når jeg nåede frem til undergrundsbanen,
så indtraf feberen og så handlede det om mit navn og om at lade
hele New York vide, hvem jeg var.
Du skriver i din nyligt udgivne bog, at du dengang var inspireret af
musik (salsa, R&B og motown). Hvordan kom denne inspiration til udtryk?
Terrible T-Kid 170: Min homeboy Padre2 sagde til mig, at jeg skulle give
mine pieces rytme, og jeg gav dem den rytme jeg havde i min sjæl.
Det var R&B, soul og salsarytmer. Det var meget nemt at lytte til Tito
Puente eller the Fania Allstars eller James Brown og lave et piece, der
bevægede sig som et beat fra den musik.
Hvad var dine andre inspirationskilder?
Terrible T-Kid 170: Andre malere også. Såsom Padre2, Noc167,
2Bad, Part2, Riff170. Mit humør var helt sikkert noget,
som havde indflydelse på mit valg af farver.
Hvad er den største gave eller belønning graffiti nogensinde
har givet dig?
Terrible T-Kid 170: At se graffiti blive del af en kultur, der langsomt
spredte sig over hele verden. Og at blive taget vel imod af alle de nye og
unge mennesker, der har fundet graffiti som en positiv måde at udtrykke
sig på, og at blive anerkendt som en pioner inden for denne kultur.
En der har overlevet tiden og stadig har en masse at tilbyde, såvel
som at lære fra sig og lære af denne nye generation af graffitimalere.
Hvilke yngre malere beundrer du, og hvad føler du, at du kan lære
af dem?
Terrible T-Kid 170: Jeg må indrømme, at jeg beundrer malere
som Alex fra The M.A.C. crew og Le club. Det denne knægt kan med
spraymaling er utroligt. Han er en realistisk maler. Jeg er sikker
på, at han ikke er den eneste som kan dette, men han er den, som jeg
er blevet gjort opmærksom på for tiden. Når det kommer
til stilen på bogstaver, så kan jeg godt lide folkene fra Berlin.
De har en dope stil, hvilket også Bates fra København har. Jeg
har set ham male, og jeg beundrer hans ihærdighed, hvad angår
perfektionisme.
Det lyder som om, du godt kan lide at videregive din viden til den yngre
generation. Er du for tiden involveret i nogen projekter, der giver dig
mulighed for dette?
Terrible T-Kid 170: Det eneste jeg kan sige angående dette spørgsmål
på nuværende tidspunkt er, at når jeg maler en mur, så
vil alle dem der kommer for at se mig få en times undervisning i
NYC-style graffiti.
Er der noget du fortryder ikke at have gjort kunstnerisk, måske
et bestemt piece du aldrig fik gjort færdigt eller fik mulighed for
at lave?
Terrible T-Kid 170: Jeg beklager aldrig at have set en whole car kaldt
”Tales of the Ghost Part 1”, som Mack, Cem og jeg lavede. Denne
vogn blev renset før den forlod the Ghost Yard (legendarisk rangerterræn
på Upper Manhatten, red.). Jeg beklager også ikke at have kunnet
færdiggøre et piece jeg startede i Bordeaux i Frankrig fornyelig.
De forpulede strømere kom og stoppede os i at male en mur, som vi
troede var lovlig. De tog os med på stationen, men lod os gå,
da det gik op for dem, at vi faktisk var ved at forbedre muren.
Har du en erindring om det øjeblik, hvor du var mest stolt af
at være grafftimaler?
Terrible T-Kid 170: Åh ja. Det var det øjeblik hvor borgmester
Bloomberg (borgmester i New York City, red.) inddrog en tilladelse til
at holde et graffiti block party i New York sidste sommer, som var blevet
udstedt til Marc Ecko. Bloomberg inddrog den efter at have modtaget et
memo fra en eller anden smålig rådmand ved navn Peter Valone,
der forsøgte at vende den offentlige mening mod graffiti i et forsøg
på at bygge en platform at blive genvalgt på. Dette memo fortalte
borgmester Bloomberg, at Marc Ecko skabte 10 undergrundsvogne til graffitimalere
at male på live foran tusindvis af unge. Han fremførte det
argument, at dette projekt ville opildne alle disse unge til at gå
ud og male rigtige undergrundsvogne. Nuvel, Marc stillede
byen for retten for at få den tilladelse igen, som allerede var blevet
givet til ham. Jeg var til stede i retssalen, da dommeren fortalte den
advokat, som repræsenterede borgmesteren og byen New York, at hvis
Shakespeare ville opføre en live forestilling af Hamlet i New Yorks
gader, ville det så inspirere folk til at gå ud og myrde de
personer, som havde gjort dem uret? Selvfølgelig ikke!
Og dermed fik Marc Ecko sin tilladelse tilbage og block party´et
blev afholdt til glæde for tusindvis af mennesker, unge som gamle,
der endelig fik lov til at se graffiti malet live på efterligninger
af undergrundsvogne. At gå ud af den retssal og endelig forstå
mine ”first amendment”-rettigheder til frihed til at udtrykke
sig var mit stoltest graffiti-øjeblik nogensinde.
Hvis du fik valget, hvad ville du så helst - male en ulovlig eller
en lovlig togvogn? Og hvorfor?
Terrible T-Kid 170: Jeg må sige, at jeg har gjort begge dele. En
lovlig undergrundsvogn som Marc Ecko hookede mig op med - og det var en
god oplevelse at male den live foran unge, som aldrig havde set graffiti
på en NYC undergrundsvogn før. Men jeg må indrømme,
at den følelse jeg fik ved at male ulovlige toge tilbage i dagene
var den mest oplivende følelse, jeg nogensinde har oplevet. Spændingen
ved risikoen for at blive snuppet, lyden af togenes motorer der startes
og slukkes, lugten af undergrundstunnelerne, hvor de tog som ikke var i
drift holdt. Hvordan kan jeg beskrive det? Åh jo – hvilket rush!!!
Synes du, at der er en forskel i det kunstneriske udtryk mellem et lovligt
piece lavet i fred og ro, og et piece lavet under pres?
Terrible T-Kid 170: Selvfølgelig! Da jeg lavede ulovligt lort,
gjorde jeg det på flugt. Derfor lavede jeg, hvad jeg havde i hovedet,
og hvad jeg følte for på det tidspunkt. Ingen udkast, ingen
planlægning, bare handling. Ægte selvudtryk. Lovlige mure
på den anden side er mere tamme. Der går overvejelser ind
i det og planlægning, så det ender med, at du tager noget fra
dig selv for at gøre dem, du maler sammen med tilfredse.
Synes du, at graffiti hører hjemme på gallerier og museer,
eller skal det blive i gaderne?
Terrible T-Kid 170: Selvfølgelig hører det hjemme på
museer. Graffiti er menneskets ældste kunstform. Det er den kilde,
hvorfra alt kunst kom. Bare spørg enhver arkæolog, der
har gravet en hule fri og fundet et tag, der siger ”Ugh var her”.
Men seriøst, folk har udtrykt sig gennem graffiti siden civilisationens
begyndelse. Bare spørg grækerne, romerne eller enhver
anden civilisation, der har eksisteret siden begyndelsen. Graffiti er en
kunst, som kom fra gaderne og vil forblive i gaderne længe efter den
fine kunst er blevet til støv fra tiden. Du vil altid kunne finde
et kælenavn, som er blevet indgraveret i eller malet på en væg
eller en slags overflade på en gade, bus, tog eller sten. Det er graffitiens
tro.
Hvad er efter din mening den mest spændende udvikling, som er sket
i de seneste par år inden for graffiti eller hiphop-kulturen?
Terrible T-Kid 170: Jeg har set graffiti hæve sig op fra at være
gadekriminalitet til at være fejret på gallerier over hele
verden. At blive anerkendt som en stemme fra en gadekultur, der ikke kunne
gøres tavs. Og at være blevet en af de største kulturer,
der nogensinde har fejet over verden. HIPHOP! You don´t stop.
Hvilke udfordringer er der tilbage for dig, kunstnerisk og generelt?
Terrible T-Kid 170: At få et af mine lærreder hængt
op i MOMA (Museum of Modern Art, New York, red.), at male et R17-tog og få
det udstillet på NYC Transit Museum, og at nyde fred og ro i mit resterende
liv.
Hvad er der så specielt ved R17-togene? Og er det vigtigt for dig
at blive anerkendt som en kunstner af den etablerede kunstverden?
Terrible T-Kid 170: R17 er specielle for mig, fordi de var de originale
røde toge, før de blev malet sølv med den blå
stribe tidligt i 70´erne. Disse er mine favorit-toge at male.
Hvad angår at blive anerkendt af den etablerede kunstverden, så
er det ikke vigtigt for mig. Jeg er en kunstner, og de som ser min kunst kan
se, at jeg er en kunstner og vil blive husket i historien som en graffitikunstner!
Ikke en graffitikunstner, som opgav graffiti for at blive kunstner!
Tak. Peace!
http://www.domicil.dk
http://www.termofotograferinger.dk
http://www.termografier.dk
http://www.blowerdoors.dk
http://www.blower-doors.dk
http://www.golden9.dk
http://www.grafixico.dk
http://www.graffitigalleriet.dk
http://www.graffittigalleriet.dk
http://www.grafittigalleriet.dk
http://www.domicil-danmark.dk
http://www.domicil-tilstandsrapporter.dk
http://www.domicil-tilstandsrapport.dk
http://www.domicil-energimaerker.dk
http://www.domicil-energimaerke.dk
http://www.domicil-koeberraadgivning.dk
http://www.domicil-bygningssagkyndig.dk
http://www.domicil-byggesagkyndig.dk
http://www.domicil-erhvervsejendomme.dk
http://www.domicil-erhvervslejemaal.dk
http://www.domicil-boliger.dk